EN NL

Nieuws

Koolhydraten, laat ze niet staan!

12 05 2015

Waarom zijn koolhydraten toch de belangrijkste brandstof? Suikers zijn slecht en dat zijn toch ook koolhydraten? Het imago van koolhydraten ligt al een aantal jaren onder vuur, er bestaat veel verwarring over. Niet gek ook want het is lastige materie die best wat achtergrondkennis vraagt. Vanwege een gebrek aan kennis hierover maken maken mensen soms onverstandige keuzes. Hopelijk help ik jou met mijn artikel op weg om zonder schuldgevoel koolhydraten te eten!

Er bestaan koolhydraten, eiwitten en vetten. Het grootste deel van onze energie moet afkomstig zijn uit koolhydraten (40-70%), dit omdat ons lichaam koolhydraten het makkelijkst kan omzetten tot glucose, de brandstof die onze cellen nodig hebben om energie te produceren. Een andere reden dat we hier het meest van dienen te gebruiken is omdat alleen in koolhydraten vezels voorkomen. Ook zijn koolhydraten een belangrijke leverancier van wateroplosbare vitamines zoals de B-vitamines, en mineralen. Het weglaten van koolhydraten is dus niet zonder consequenties, je mist dan een hoop gezonde voedingsstoffen! Daarbij zullen de calorieën toch ergens uit gehaald moeten worden, er is tenslotte energie nodig om te functioneren.

Eiwitten leveren net zoveel energie als koolhydraten maar het is meer een bouwstof dan een energieleverancier. Om uit eiwitten energie te halen vindt een complex proces plaats waarbij veel afvalstoffen vrijkomen die in grote hoeveelheden belastend zijn voor de ontgiftende organen als de lever en nieren. Dan is er nog vet, een andere energieleverancier. Vet wordt niet omgezet tot glucose maar opgeslagen als lichaamsvet, dit wordt alleen aangesproken bij te weinig aanvoer van glucose, een noodoplossing. Ook hebben de vrijgemaakte ketonen nadelige effecten zoals verzuring van het bloed, ketoacidose, wat je in het ziekenhuis kan doen belanden.

Dan zijn die koolhydraten toch zo gek nog niet! Het negatieve imago komt wellicht ook door de slechte naam van toegevoegde suikers welke je veel vindt in koek, snoep en frisdrank en helaas ook veel bewerkte producten zoals soepen en sauzen. Deze suikers dienen zoveel mogelijk beperkt te worden, het liefst tot een maximum van 5% van de dagelijkse energie. Kies voor koolhydraatrijke producten met veel vezels en zo min mogelijk toegevoegd suiker. Goede voorbeelden zijn volkorenbrood, aardappels, peulvruchten, zilvervliesrijst en volkorenpasta.

Aanbevelingen:

Koolhydraten = 40-70%
Eiwitten = 10-20% (minimaal 0,8g/ kg lichaamsgewicht)
Vet = 20-40% (max. 10% verzadigd)


Delen: