EN NL

Nieuws

Wat zijn koolhydraten en hoe worden ze opgenomen?

12 11 2016

Koolhydraten, ook wel suikers genoemd, zijn momenteel een veelbesproken onderwerp. In voeding komen koolhydraten, eiwitten en vetten het meest voor en worden daarom de ‘macronutriënten’ genoemd. Hiervan zijn koolhydraten de beste brandstof, de ‘premium’ benzine! Koolhydraten vind je vooral in plantaardig voedsel zoals granen en fruit en je hebt grote en kleinere vormen. In basis zijn ze allemaal opgebouwd uit het allerkleinste koolhydraat: glucose. Glucose staat ook wel bekend als druivensuiker, een snelle energiebron. Doordat glucose zo klein is kan het snel in de cel worden opgenomen waar het energie geeft. Glucose kan de cel niet in als deze nog op ‘slot’ zit, het hormoon insuline zal eerst als sleutel de cel moeten hebben geopend. Zonder insuline giet je eigenlijk de brandstof naast de tank in plaats van erin!

De meeste koolhydraten zijn groter dan glucose, bijvoorbeeld zetmeel. Door ons speeksel en spijsverteringssappen wordt het in stukjes 'geknipt' tot het in ons bloed kan worden opgenomen als glucose. Dit proces kost wat tijd waardoor de glucose ook langzaam vrijkomt in het bloed, er is dan niet veel insuline nodig om de glucose op te slaan. Dit kan anders zijn als er in korte tijd veel glucose vrijkomt, bijvoorbeeld door frisdrank of snoep. Veel insuline is dan nodig om deze suikerpiek weer weg te werken. Wanneer de cellen voorzien zijn wordt de extra glucose opgeslagen in onze lever en spieren als glycogeen, wanneer ook zij verzadigd zijn slaan we het op als vet onder de huid en/ of rond de organen.

Indeling: groot en klein
Grof gezegd kun je koolhydraten verdelen in groot en klein: zetmeel (groot) of suikers (kleiner). In knollen, granen en peulvruchten ligt veel zetmeel opgeslagen als energie voor de plant die eruit moet groeien: aardappelen en rijst zijn er daarom rijk aan. Suikers worden ingedeeld in natuurlijke suikers die veel voorkomen in fruit en honing en toegevoegde suikers: de witte suiker die je in de koffie doet. 
Je koolhydraatinname moet vooral komen uit zetmelen aangevuld met wat natuurlijke suikers. Probeer de inname van toegevoegde suikers zoveel mogelijk te beperken. 

Delen: